Objekt-orienteret Programmering og Algoritmik
Lektion 1

Der bliver en re-eksamen i OOPA onsdag 9. februar 2011. Denne re-eksamen vil være mundtlig. Se her.

Emne
Introduktion til OOP og C#

Fra struktureret og imperativ programmering til objekt-orienteret programmering. I hvilken forstand har objekt-orienteret programmering et fortrin i forhold til struktureret programmering. Begreber og fænomener som baggrund for forståelse af klasser og objekter.

Dato
Torsdag 4.2.2010

Plenum
Klokken 12.30 - 14.15 i A414

Litteratur
Kapitel 1-4 af Object-oriented Programming in C# af Kurt Nørmark.
Du kan vælge mellem HTML og PDF versionen.

Supplerende litteratur: Kapitlet Thinking Object-oriented fra bogen An Introduction to Object-oriented Programming af Timothy Budd.

Læsevejledning:

Orienterer jer i kapitel 1, som giver et eksempel på struktureret programmering. Læs og forstå pointerne i kapitel 2, som beskriver forskellige, løsrevne aspekter af objekt-orienteret programmering. Kapitel 3 er central - men nok også svær at forstå. Forelæsningen vil give jer støtte i dette stof. Kapitel 4 - om den konkrete overgang til OOP - er let læst. Orienter jer hurtigt i dette kapitel. Jeg regner kun med at særligt interesserede læser den supplerende litteratur af Timothy Budd.

De vigtigste emner i denne lektion er: Objekt-orienteret programmering i forhold til struktureret programmering, objekt interaktion med message passing, begreber og fænomener, begrebsdannelse via aggregering og specialisering.

Øvelser
Øvelserne til denne lektion afholdes torsdag 4.2.2010 klokken 14.30 - 16.15

  1. Exercise 1.3     (Concepts and Phenomena)
  2. Exercise 1.2     (Aggregated Concepts)
  3. Exercise 1.4     (University Concepts)
  4. Exercise 2.3     (ECTS Grades)
Løs opgaverne i den angivne rækkefølge.

Vær sikker på at diskutere universitetsbegreberne i opgave 1.4. Når I er færdige med opgaverne om begreber og fænomener foreslår jeg at I ser på enumeration types via opgave 2.3.

Referencer


Kurt Nørmark

Genereret: Fredag 3. december 2010, 12:50:44
Programmeret af Kurt Nørmark med brug af LAML teknologi
Kurt Nørmarks Hjemmeside
BAIT Hjemmeside