Design, Implementering og Evaluering af Brugergrænseflader

Spiseseddel 5

Onsdag den 9. April 2008
 
 
 
Forelæsning Kl. 8.15-10.00 i A416.
Emne Design, prototyping og konstruktion
Designaktivitet 2: Generer design. Identifikation af interaktionsrum. Definering og design af interaktionselementer. Fastlæggelse af interaktionsform.
Designaktivitet 3: Byg interaktiv version. Begrebsmæssigt og fysisk design. Visuelt design af vinduer. Kognitionsteori og gestaltlove.
Litteratur Preece, Rogers, Sharp (PRS), kapitel 11.
 
Supplerende litteratur Artikel: Dolog, P. and Stage, J. (2007) UML-Based Based Development of Rich Internet Applications. ( pdf-fil her )

Artikel: Marcus, A. (1995) Principles of Effective Visual Communication for Graphical User Interface Design, pp. 425-441. (Kan lånes til kopiering)

Opgaver Kl. 10.15-12.00 i grupperummet:
  1. Afslut opgave 1-2 fra sidste gang.
  2. Lav en samlet model af interaktionsrum
  3. Lav fysisk design for et interaktionselement (vindue) i jeres system. Brug Marcus' principper til at gøre dette. Brug specielt de fem gestaltlove.
  4. Lav en vurdering af kompleksitet og usikkerhed i jeres projekt.
    Råd: Overvej i hvilken grad en række væsentlige faktorer giver kompleksitet og/eller usikkerhed i jeres projekt. I kan blandt andet overveje det for følgende faktorer: Systemudviklere, brugere, anvendelsesområde, problemområde, edb-system, udviklingsomgivelse (værktøj).
  5. Lav en vurdering af karakteren af viden hos jeres brugere. Er der tale om eksplicit eller tacit viden.
  6. Overvej hvilken tilgang, der er relevant i jeres projekt ud fra resultaterne af opgave 4 og 5.