Opgaver |
Kl. 10.15-12.00 i grupperummet:
- Begrebsmæssig model:
- Tag udgangspunkt i disse fire begrebsmæssige modeller:
instruktion, konversation, manipulering og navigering samt
udforskning og browsing. Identificér det centrale i hver begrebsmæssig
model ud fra beskrivelsen i PRS (side 64-80).
- Gennemgå hvert af eksemplerne på slide 2.8-2.12
systematisk. Beskriv for hvert eksempel, hvad den begrebsmæssige
model er.
- Vælg begrebsmæssig model for systemet i jeres
projekt. Sammenhold valget med de mål for interaktionsdesign I har fastlagt
(tabellen fra sidste gang).
- Interaktionsformer:
- Tag udgangspunkt i de syv interaktionsformer, der er beskrevet
på slide 2.2 til 2.7. Identificér det centrale i hver interaktionsform.
- På slide 2.1 er der fire spørgsmål, som
afspejler væsentlige egenskaber ved en interaktionsform (Hvordan
udpeger vi et objekt?, Hvordan aktiverer vi en funktion?, Hvordan indlæses
inddata? og Hvordan opstilles uddata?). Besvar disse fire spørgsmål
for hver af de syv interaktionsformer.
- Gennemgå hvert af eksemplerne på slide 2.8-2.12
systematisk. Beskriv for hvert eksempel, hvilke interaktionsformer, der er anvendt.
- Overvej hvilke interaktionsformer, der vil være relevante
for systemet i jeres projekt.
- Vælg et system eller apparat og beskriv den
begrebsmæssige model for dette samt de
interaktionsformer, der anvendes i interaktionen med
brugeren.
- Hvis I har tid: Sammenhæng mellem begrebsmæssig
model og interaktionsform:
- Overvej, hvilke interaktionsformer, der understøtter
hvilke begrebsmæssige modeller.
- Vink: I kan gøre dette systematisk ved at lave en
tabel, hvor den vertikal dimension er de fire begrebsmæssige modeller,
og den horisontale dimension er de syv dialogformer.
- Hver celle i tabellen kan så angive, om den givne
begrebsmæssige model understøttes af den givne interaktionsform.
|