Design, Implementering og Evaluering af Brugergrænseflader

Spiseseddel 1

Onsdag den 2. April 2008
 
 
 
Forelæsning Kl. 8.15-10.00 i D312
Emne Interaktive produkter og interaktionsdesign
Introduktion: kursets emne, grundbegreber og formål. Godt og dårligt design. Centrale begreber til karakteristik og vurdering af et design.
Litteratur Preece, Rogers, Sharp (PRS), kapitel 1
Supplerende litteratur Intet
Opgaver Kl. 10.15-12.00 i grupperummet:
  1. Læs bogens definition af hvad et interaktivt produkt er. Find et eksempel på et interaktivt produkt, som fungerer godt, og et, som fungerer dårligt. Beskriv, hvorfor de fungerer godt og dårligt. Brug evt. begreberne affordance, consistency, mapping og feedback.
  2. Udfyld tabellen på slide 1.20 for jeres projekt. Det er muligt, at der er forhold, som I endnu ikke ved nok om. Men udfyld så meget I kan og noter de ting, som I mangler at beslutte.
  3. Eksemplet med autopiloten. Lav et design af brugergrænsefladen for autopiloten på slide 1.34, 1.35, 1.36 og 1.37, som giver en direkte mapping.
  4. Eksemplet med flyinstrumenter. Lav et design af kombinationen af primære og sekundære instrumenter, som findes på det samme sted men ikke har de problemer, der kendetegner designet på slide 1.45.
  5. Brug de 4 designprincipper (slide 1.23) til at vurdere designet af vinduet på slide 1.59. Kort fortalt bruges dette vindue til at registrere målinger, som en sygeplejerske har foretaget på en patient. Det kan for eksempel være en måling af puls, temperatur og blodtryk. Der vil være noget information om systemets funktion, som I mangler. Men prøv at vurdere så meget I kan. Den bedste måde at vurdere det på er ved at gå designprincipperne igennem et for et.
  6. Brug de fire designprincipper til at vurdere et vindue, som I kender.