Vejledningstyper

Med udgangspunkt i et arbejde af Jens Tofteskov skelner Poul Bitch Olsen og Kaare Pedersen i bogen "Problemorienteret projektarbejde" Roskilde Universitetsforlag 1997 mellem 5 vejledningstyper:

  1. "Produktvejledning tvinger gruppen til at være omhyggelig med alle detaljer, og at leve op til vejlederens normer. Vejlederen tilstræber hele tiden, at gruppen får et håndfast udbytte af projektarbejdet - enten i form af en faglig viden eller i form af en konsistent og sammenhængende projektrapport. Denne vejleder kommer med mange ideer og forslag til projektet, som umiddelbart giver løsninger på gruppens problemer.
  2. Procesvejledning. Vejlederen er orienteret imod at lede gruppen genem projektarbejdet som en erkendelsesproces og er mindre orienteret imod om gruppen i slutningen af projektarbejdet kan præsentere et flot resultat. Argumentet er, at gruppen kan lære ligeså meget af at dumme sig som af at lave et retlinet 13-tals projekt. Denne vejleder vil også gå ind og vejlede i gruppesamarbejdets svære håndværk. Til forskel fra forrige vejlederprofil vil procesvejlederen stille spørgsmål og mane til refleksion usen at oræsentere grydefærdige løsninger.
  3. Laissez-faire vejledning findes i to udgaver. En, hvor man går ud fra, at gruppens egen lyst skal bære projektet, og at lysten ikke skal ødelægges ved for megen problematisering undervejs. Vejlederen anvender ros og tilskyndelse i forskellige grader til at stimulere gruppen. Tofteskov mener, at ophavet til denne vejledning er konfliktskyhed. En anden årsag kan være almindeligt uengagement. Vejlederen går ikke i detaljer med nogen ting, men giver overordnede, uforpligtende og tilfældige kommentarer.
  4. Kontrolvejledning sætter hele tiden gruppen på prøve. Hensynet til bedømmelsessituationen er så fremtrædende, at eksamenssituationen reelt spredes til hele projektperioden. Et mere positivt motiv kan være, at vejlederen at finde ud af, hvad de studerende egentlig kan, og hvad deres kapacitet er. dette motiv har en mere solidarisk konsekvens end den eksamensrettede kontrol."


Denne side er sidst opdateret søndag 3. september 2000 kl. 17:35