Brian Nielsen e-mail: bnielsen@cs.auc.dk, B1-206
Arne Skou e-mail ask@cs.auc.dk, B1-214
De studerende skal beherske praktisk gennemførelse (færdighed) af en manuel struktureret test af sekventielle programmer vha. klassiske test design teknikker, omfattende specifikation, programmering, afvikling og rapportering af test cases.
De studerende skal have færdighed i at lave en (tilstands maskine) model, der realistisk beskriver/specificerer (adfærden) af et softwaresystem, og formaliseret i en sådan grad at den kan analyseres af et værktøj.
De studerende skal have forståelse for problemerne i udvikling af kvalitetssoftware, specielt anvendelse og begrænsninger ved software test og verifikation.
Kurset er delt op i 2 hoved dele: Den første er en introduktion til essentielle klassisk software test teknikker, som enhver software udvikler skal have kendskab til og færdighed i at anvende (desværre for sjældent tilfældet). Den anden del omhandler brug af formaliserede modeller til beskrivelse af systemers adfærd. Disse kan i udviklingen bruges til at skabe forståelse for produktet som skal bygges og simulering, verifikation, automatisk test generering, og sommetider endog kodegenerering. En god og velformuleret kravspecifikation er dog et væsentligt element i begge.
MM | Tid | Lokale | Lecturer | Emne | Slides |
1 | 28/10 12.30 | C3-204 | BN | Introduktion til test og modellering | intro.pdf |
2 | 4/11 12.30 | C3-204 | ASk | Test case design teknikker I:
Whitebox
Test case design
teknikker II: Blackbox
|
Whitebox1.pdf
|
3 | 11/11 12.30 | C3-204 | BN |
Introduction to Modelling and Test of Timed Systems Øvelser+selvstudie i test case design og værktøjer. |
cn7-tron-cora |
4 | 24/11 10.15 | B2-109 | Henrik Schiøler | CYNC | rt-uppaal.pdf |
5 | 25/11 10.15 | A5-006 | Kim Larsen |
Probabilistic Model
Checking Protokol specifikation og FSM test Modeller: Tilstandsmaskiner (untimed uppaal) |
fsm-intro.pdf |
Materialet til kurset består af et kompendium med uddrag af diverse bøger og artikler. Det vigtigste findes til selv-kopiering i MTV mappen hos semester sekretæren. På spisesedlerne til de enkelte mini moduler er den tilhørende litteratur angivet. Det er endvidere angivet hvilken del af litteraturen som er essentiel ("must-read"), og hvilket er uddybende, som kan inddrages i nødvendigt omfang. Vi foreslår at læsning af den uddybende litteratur på tur ud-deligeres til enkeltpersoner i gruppen, som så kan give de øvrige gruppemedlemmer at referat.
Arne & Brian