Introduktion til Software Testing
Indhold:
- kursus indhold overblik
- kursus formål, læringsmål, metode, anvendelse i projekt,
- hvad er software kvalitet,
- kvalitetsmetrikker,
- kvalitetssikringsaktiviteter
- hvad er software test,
- definition
- formål,
- niveauer (unit, integration, system, accept)
- synlighed (white/grey/black)
- aspekt (funktionalitet, performance, ...)
- Hvad er V-udviklingsmodellen?
- Test processen, TMAP
- Hvilke andre modeller findes ? (gennemgåes på D5!)
- Hvad er model baseret udvikling
- Hvad er en model: UML state charts / tidsautomater
- Hvad kan man bruge en model til: forståelse af problem, simulering/animering design,
automatisk verifikation, kodegenerering
Litteratur
- Software Testing: A Guide to the TMAP approach. Martin Pol et al.
Kapitel
1-4, side 3--33.
og appendix (essentiel)
- James A. Whittaler. What is Software
Testing? And Why Is It So Hard? IEEE Software January/February
2002 (essentiel)
- Håndbog i Struktureret Program Udvikling. Biering Sørensen et al.
Kapitel 3: SPU-udviklingsmodellen. sSde 30-39
- Pressman: Software Engineering: A Practitioners Approach -- European
adaptation, 5ed. Kapitel 8: "Software Quality Assurance", side
192--222
Øvelser
- Overvej hvordan kursets emner kan og bør inddrages i jeres projekt. Både
i et ideelt projekt og i et studenterprojekt med begrænset tid og mandskab.
Tænk på hvilke typiske/generelle faser jeres projekt gennemgår som et
"AAU" projekt og som et softwareudviklingsprojekt. Overvej hvilket
teknisk behov jeres projekt har i forhold til konkrete og specielle test- og
modellerings-aspekter. Hvilke risici er der ved fejl i den applikation I
skal udvikle? Hvilke risici løber I ved fejlende demo til eksamen?
- Lav "kiddie" testing eller afsøgende (exploratory) testing af
jeres favorit spil eller applikation. Få det til at crashe!!!
Lav en bug-report til leverandøren, der beskriver hvad fejlen består i, samt
de eksakte omstændigheder der skal til at genskabe den.
Med Venlig Hilsen
Arne & Brian